Przejdź do głównej zawartości

Botwinka, zupa zwana też boćwinka.

W zaczarowanym ogrodzie na balkonie wyrosły mi w donicy młode liście buraków, których jest za dużo i kilka, mimo podlewania, usycha.
Wycięłam więc pęczek liści, zielonych i lekko zmieniających barwę na jesienną, zanim uschną.
Zupa z botwinki potrzebuje:
wywar z włoszczyzny ( kostka, dla początkujących)
ząbek czosnku
cebulka
listek laurowy
sól
sok z połówki cytryny
Nie dodałam śmietany, ani cukru, ale można.
Dodałam trochę soku z buraka, dla koloru i posiekany suszony koperek, który w donicy nie doczekał się deszczu, ani podlewania.
Do garnka wlewamy wodę i wywar z włoszczyzny, umytą i posiekaną botwinkę, czosnek w drobnych kawałakch, lub przeciśnięty przez praskę, posiekaną cebulę, listek laurowy. Całość solimy i gotujemy około 10 minut. Na koniec dodajemy sok wycisnięty z połówki cytryny.
Zupa jest lekka, świeża i bardzo smaczna :)

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Salatka z bialej fasoli i buraków.

Sałatka z białej fasoli i buraków. Skladniki: szklanka drobnej białej fasoli 1-2 buraki upieczone w mundurkach 4 ogórki kiszone 2 łyżki oliwy extra vergine ewentualnie pół czerwonej cebuli i natka pietruszki sos: łyżka diżońskiej musztardy miodowej łyżka czerwonego octu winnego 5-6 łyżek oliwy extra vergine sól, pieprz Fasolę namocz na noc, opłucz, ugotuj do miękkości we wrzącej wodzie. Posól pod koniec gotowania. Odcedź. Polej połową sosu, wymieszaj i odstaw. Buraki obierz i pokrój w kostkę wielkości takiej jak ugotowana fasolka. Wymieszaj z połową sosu, odstaw. Ogórki obierz ze skóry, pokrój w kostkę jak buraki, wymieszaj z 2 łyżkami oliwy. Cebulę pokrój w kostkę, natkę drobno posiekaj.  Na spodzie wyjetej z serwantki, ulubionej salaterki, rozsyp buraki, na nich usyp warstwę ogórków, na wierzchu doprawione fasolki. Udekoruj wiórkami czerwonej cebuli i natką pietruszki. Smacznego:)

Marynowane grzyby.

 Podaje przepis domowy na marynowane grzyby. Ocet do marynowanych grzybow 2%: 1 czesc octu 10% i 4 czesci wody. Na okolo 1/4 litra octu 2% dac dwie lyzki stolowe cukru. Do smaku zalewy dodac: pieprz, sol, ziele angielskie, listek laurowy, cynamon, gozdziki, gorczyce. Calosc zagotowac; gotowac okolo 2-3 minuty. Do gotujacego octu/zalewy wlozyc oczyszczone i ugotowane wczesniej w wodzie grzyby i ponownie zagotowac. Wlozyc do sloikow i zakrecic ( ustawic sloiki na gazecie, dnem do gory - gdy jakis sloik cieknie - zmienic nakretke); pozostawic do wystygniecia sloikow. Smacznego:)

Trójkolorowe marchewki, pieczone, podane w sosie z kaparów, rodzynek, orzechów i ziół.

Pół kilo marchwi żółtej, fioletowej i pomarańczowej po umyciu ( czasem trzeba marchwie oskrobać) wrzuciłam do wody i gdy tylko zawrzała wyjęłam je na półmisek do pieczenia. Pocięłam je na kawałki i piekłam polane oliwą z oliwek  10 minut. Po ostygnięciu polałam sosem z kaparów, orzechów, rodzynek ( u mnie wysuszone czerwone winogrona, czyli rodzynki domowe) oliwy z oliwek, soku z cytryny, balsamico, orzechów, kaparów i ziól ( u mnie natka pietruszki i listki bazylii). Pyszne danie, godne polecenia! :) Przepis wzbogacony o pieczoną dynię, ser feta, miód i inne składniki znalazłam w blogu Pomarańczy i znacznie uprościłam dla swoich potrzeb. http://pomarancza.blox.pl/2018/02/Pieczone-warzywa-z-dressingiem-rodzynkowo.html